۵ راه ساده برای اینکه حتی در صورت کم تجربگی توجه دیگران را جلب کنید

۵ راه ساده برای اینکه حتی در صورت کم تجربگی توجه دیگران را جلب کنید

من باید صادق باشم، من هرگز تجارتی را شروع نکرده ام که ارزش آن بیشتر از ۱۰ میلیون دلار باشد. اما اخیراً به جلسه ای رفتم که در آن شش کارآفرین حضور داشتند و حداقل سه نفر از آن ها از چنین تجربه ای برخوردار بودند. دو نفر دیگر هم افراد بسیار موفقی بودند.

نفر ششم یک شریک اقتصادی بود – و من از حضور او احساس راحتی بیشتری می کردم. من دعوت شده بودم تا بنا به مهارت مالی و قانونی ام جلسه را برگزار کنم و من احساس می کردم که به آن جمع تعلق ندارم.

افکار ناراحت کننده شروع به چرخیدن در ذهنم کردند. من دفعات بسیاری در چنین شرایطی بوده ام، پس خودم را جمع و جور کردم و به جلسه رفتم. شما چگونه زمانی که مهارت و کفایت کمتری از دیگران دارید سعی می کنم توجه دیگران را به خودتان جلب کنید؟

در اینجا ۵ راه برای این کار ذکر شده است:

به دیگران، از جمله خودتان، احساس راحت بودن بدهید

اگر تا به حال به سخنرانی یک سخنران برجسته گوش کرده باشید، متوجه می شوید که آن ها کارشان را با یک داستان بامزه و پرمعنا شروع می کنند. داستان ها ما را دور هم جمع می کنند و نقاط مشترکمان را برجسته می سازند. یکی از کارهایی که می توانید برای برگزاری یک جلسه انجام دهید این است که احساس راحت بودن به حاضرین بدهید. داشتن این احساس برای خودتان هم از ارزش برابری برخوردار است.

بسته به محتوای جلسه کارتان را با یک داستان شروع کنید. این کار برای این است که یخ جلسه آب شود یا معنای مهمتری را به ذهن دیگران برسانید.

آنچه ما می گوییم اهمیت دارد… زیرا در بیشتر موارد زبان همان چیزی را می گوید که قلب مملو از آن است. – جیم بگز

قوی شروع کنید، پیش بروید و به اتمام برسانید

در فیلم سازی و موسیقی، ما معمولا مسیری را طی می کنیم که در آن تنش زیاد می شود تا به اوج برسد و سپس در پایانی بدون تنش به اتمام برسد. در جلسات تجاری باید عکس این کار را انجام دهید. باید قوی شروع کنید، پیش بروید و تمام کنید. هر لحظه از جلسه باید تأثیری معنی دار بر هدف جلسه داشته باشد. در غیر این صورت حاضرین بی علاقه، کسل و حتی عصبانی می شوند.

باید یک جلسه را به سه قسمت تقسیم کنید: شروع، میانه و پایان. هر بخش باید هدف شما را در جلسه به پیش ببرد. زمانی که جلسه تان را به این شکل صورت می دهید، اعتماد به نفس و تسلط خودتان را نیز نشان می دهید، زیرا دقیقاً از ابتدا می دانید که می خواهید به کجا برسید.

متخصصان را به گفتگو وارد کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش باور پذیری تان این است که یک هماهنگی ناپیدا با متخصصان حاضر در جلسه ایجاد کنید. این مهارت خاص ممکن است کمی زمان بر باشد اما برایتان نتایج شگفت انگیزی به دنبال خواهد داشت.

برای مثال من یک متخصص مالیات نیستم، پس اگر در جلسه ای که برگزار می کنم چنین شخصی حضور داشته باشد، من عمداً در رابطه با چیزی که از آن اطلاع دارم از او سؤال می کنم تا صحت دیدگاه خودم را به اثبات برسانم .

اگر سؤالتان پایانی باز داشته باشد شما به آن شخص اجازه سخنرانی خواهید داد اما اگر برای آن محدودیت تعیین کنید نشان خواهید داد که از دانش گسترده تری برخوردار هستید – و آنقدر اعتماد به نفس دارید که نظر شخص دیگری را نیز بپرسید. شما همچنین تأیید دیگر افراد حاضر را نیز به دست خواهید آورد.

به زمان احترام بگذارید

یکی از بدترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که فقط دیگران را تلف یا کنترل کنید. اگر جلسه برای یک ساعت برنامه ریزی شده یک دقیقه هم به آن اضافه نکنید، مگر اینکه حاضرین خودشان درخواست کنند. هیچ چیز بیشتر از این نشان نخواهد داد که شما قادر به حفظ محدودیت های تعیین شده توسط برنامه نیستید.

نمی دانم چند بار تا به حال در جلساتی بوده ام که برای یک ساعت برنامه ریزی شده بودند اما در نیمی از این زمان به پایان رسیده بودند. در چنین مواردی شخص سخنران احساس می کند مجبور است باید باقی زمان را نیز به نحوی پر کند. این کار را نکنید. بهترین کار پایان دادن به جلسه است.

احترام خود را با ارزش قائل شدن برای زمان نشان  دهید.

همیشه سه نوع سخنرانی وجود دارد. سخنرانی که شما تمرین کرده اید، سخنرانی که انجام داده اید، و سخنرانی که آرزو داشتید انجام دهید. – دیل کارنیگ

صحبت تان یک طرفه نباشد

بهترین راه ارتباط برقرار کردن صحبت دو طرفه است حتی اگر شما تنها کسی باشید که صحبت می کند. این در چند سطح اتفاق می افتد و چندین تکنیک در آن به کار می رود. در گیر کردن مخاطب، حتی در جلسه ای کوچک، مستلزم پرسش از او، داشتن حالات بدنی مختلف، و برانگیختن احساسات است. نهایتاً شما نمی خواهید که افراد حاضر در جلسه تان با خودشان فکر کنند “او کی می خواهد دهانش را ببندد؟”

بلکه شما می خواهید آن ها در گفتگو درگیر و متمرکز شوند زیرا می خواهند آنچه را می گویید بشنوند. کاری کنید که دیگران احساس کنند در یک گفتگو شرکت دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + سیزده =